Mari Ulfsdotter

För ca 10 år sedan läste jag en bok som väckte en nyfikenhet, en dröm och nu skall drömmen bli verklighet. Den 24 augusti flyger jag från Köpenhamn och den 25 augusti tar jag de första stegen på min vandring från Saint Jean Pied de Port och förhoppningsvis når jag mitt mål ca 7 veckor senare, Santiago de Compostela. Jag har stor respekt för utmaningen och åker iväg med ett öppet sinne. Kanske det inte blir så som jag planerar och tror, men hur det än blir så blir det ett äventyr. Buen Camino

Löjligt lycklig 😀

Publicerad 2015-08-28 23:30:41 i Allmänt,

Allt är så mycket mer än jag förväntade mig.

Dag 1 Saint Jean Pied de port - Orisson 7km
Sol ca 25 grader och en vandring uppåt från 200 möh till 770möh på 7km, ja de var brant ! stundtals kändes det som en vägg men landskapet var magiskt. Och stället jag bodde på var jättefint, fint rum som jag delade med 5 andra. De hade en stor terass med utsikt över bergen. Perfekt för att ta ett glas rosé.
Innan vandringen börjar skall man gå in och få sin första stämpel på pilgrimskontoret. Därefter går man ner en smal gränd och ut genom porten o upp i bergen.
Precis innan porten finns en kyrka, här stannande jag till för att rätta till ryggsäcken och andas ... När jag stod där kom de ut ett äldre par från kyrkan de tittade på mig och sa något på franska som jag tolkade som "skall du börja din vandring till Santiago? " då brast det för mig ... Tårarna bara rann och jag nickade till svar och började gå...

Dag 2 Orisson - Roncevaux 14 km Idag gick jag över gränsen och in i Spanien. Lika varmt och lika brant, från 770 möh till 1400 möh på 14km. Dagens utmaning var vinden, eller storm med kastvindar ! Hörde redan under natten hur vinden ven och lösa grejer flög omkring.
Varje steg var en kamp och när kastvindarna kom så gällde de att snabbt hitta balansen och luta sig mot vinden. Men jag kände mig stark och bjällrorna från fåren och hästarna gav ett härligt lugnt.
När jag kom fram och hade checkat in la jag mig i skuggan och sov en timme, sen var det dusch o middag. Hade jättetrevligt med 3 gentlemän från Belgien, Holland och England.
Platsen jag bodde på var jättestor tror vi var 100st på de våningsplanet jag låg men det var förvånansvärt tyst, inte jättemånga som snarkade. öronproppar är bra ! 😃

Dag 3 Roncesvalles -Zubiri 27km
Sol 30-36 grader och lättare terräng !
Alla kläder smutsiga ..😕 måste tvätta!
Idag på lunchen stannande jag och köpte tortilla (inte den mexikanska taco varianten utan spansk som är potatis och omelett sååå gott och mättande! Kan även glatt meddela att här kostar en öl 1euro 😊
När jag kom fram i Zubiri träffade jag på Simon från Canada o Allan från USA, jag kom gåendes längst gatan när de stack ut huvudet från ett vandrarhem och ropade på mig. Så var kvällens övernattning fixad.

Dag 4 Zubiri - Pamplona 20km
SOL 35-38 grader, puh svettigt, idag var utmaningen värmen. De går åt mycket mer mat och vatten än man tror så packningen känns 😃
En annan lite spännande sak som hände ... Tänk dig en en meter bred stig med grus och stenar som är så stora att de får plats i en knuten hand, solen steker, på ena sidan stigen finns en bergvägg på andra en brant nerför ca 300m ... Andas, var lugn, lita på dig själv! Du fixar de här ! o ja de gick ju bra 😀

Sammanlagt har jag nu gått 68km på 4 dagar och visst känns det lite i kroppen, man kan få skavsår på höftbenet efter avbärarbältet ?! men fokus är på allt fantastiskt jag redan hunnit vara med om ! Jag njuter varje minut !
Redan på flygplatsen i Biarritz träffade jag de första pilgrimerna och min Camino familj växer hela tiden.
Det är gripande hur omtänksamma och härliga alla är. Som idag, jag går själv men stannar gärna och byter några ord med folk jag träffar, och vid lunch och middagar sitter man tillsammans ( man vill, jag vill de ) men i alla fall idag fick jag höra från 2 helt olika håll, att folk har frågat om mig, om någon sett mig, om jag mår bra osv ... Tänk vilken omtanke redan efter 4 dagar !!! Men tror att alla är extra uppmärksamma på oss kvinnor som går själv.

Ikväll har jag gått runt i Pamplona och tittat, en väldigt mysig stad! Och jag har ätit tapas mmm så himla gott !

Så allt är jättebra, finns massor mer att berätta, men jag skriver mer en annan dag! Ta hand om er